Een Gat in de Markt #1 - Pimmoweb: Pinterest-proof panden
Hallo, mijn naam is Nele.
45 jaar, 17 jaar ondernemerservaring op de teller en business mentor (maar evengoed business coach) bij Compagnonne. Wat mijn meest onderbenutte talent is, vraagt ge? Da’s ongetwijfeld het spotten van Gaten in de Markt. Die ideeën voor een nieuwe business of bedrijfstak overvallen me op de meest onmogelijke momenten (tot grote ergernis van mijn huisgenoten). Op het strand, in bad of op café. Ik vang die geniale ideeën in notitieboekjes en excel-bestanden…om er daarna nooit meer iets mee te doen 🤷🏻♀️
Tot nu.
Op deze blog deel ik vanaf nu regelmatig zo’n Gat in de Markt.
Omdat ik erin geloof dat zo’n idee alles heeft om een belachelijk groot succes te worden. Misschien wel onder jouw vleugels, lieve ondernemer? Ik zou zeggen: lees verder, en doe er uw voordeel mee. Tis bijzonder graag gedaan!
Voor dit eerste Gat in de Markt gaan we richting vastgoedsector.
Als jij daar aan de andere kant van het scherm op zoek bent naar een huis of appartement, dan durf ik wedden dat dit jou ook al is opgevallen. Heel misschien heb je je er - net als ik- weleens aan geërgerd.
Het zit namelijk zo: alle huizen op de bekende vastgoedwebsites lijken op elkaar.
Dezelfde nietszeggende foto’s van kale interieurs (doorgaans vanuit de verkeerde hoek genomen)
Dezelfde optimistisch klinkende beschrijvingen (jij en ik weten allebei dat “een op te frissen woning met karakter” zoveel betekent als “ga al maar smeken bij de bank voor een extra renovatiekrediet”)
Tuinen met belachelijk veel beton. Lelijke tegels. Deuren op rare plaatsen.
Enter Pimmoweb: vastgoed voor liefhebbers van schoonheid
Het idee voor dit Gat in de Markt werd in mijn hoofd geplant tijdens een gesprek met een levensechte vastgoedmakelaar. Een lieve mens, die zijn frustraties efkes moest ventileren.
“Tegenwoordig willen mensen alleen nog maar huizen die zo van Pinterest geplukt lijken te zijn”, zuchtte hij.
*DING DING DING*, kon ik alleen maar denken.
Want wat hij zei, klopt.
Onder invloed van social media en verbouwingsprogramma's op TV zijn potentiële kopers kieskeuriger geworden. Vooral jonge mensen hebben het moeilijk om door het imperfecte plaatje heen te kijken. Om te zien hoe een huis op termijn kan worden, eens alle architecten, aannemers en werkmannen de revue gepasseerd zijn.
Dus waarom niet radicaal kiezen voor een niche, zoals dat ook al bestaat voor bijvoorbeeld luxevastgoed?
Waarom niet enkel en alleen mikken op kopers en verkopers voor wie esthetiek belangrijk is?
Waarom niet alleen Pinterest-proof panden aanbieden?
En zo was het zaadje voor Pimmoweb geplant.
Waarom gaat dit marcheren?
Omdat een super niche markt aanboren = jezelf heel hard onderscheiden = crazy groei.
Het gaat wat tijd vragen, maar Pimmoweb kan ervoor zorgen dat jij dé referentie wordt voor al wie een schoon huis wil kopen of verkopen.
‘What’s in it for me’ voor de kopers: zij gaan zich sneller abonneren op jouw website dan op de Immowebs van deze wereld, net omdat jij het soort huizen aanbiedt waar zij zichzelf wel in zien wonen.
‘What’s in it for me’ voor de verkopers: omdat jij je specifiek richt op naar schoonheid hongerende huizenjagers, verkopen jouw panden als zoete broodjes. Gevolg: hun huis is snel verkocht, én ze kunnen er bovendien net iets meer voor vragen dan via een reguliere makelaar.
Aandachtspunten
Investeer tijd en moeite in marktonderzoek. Zo ga je de vraag naar en het aanbod van Pinterest-perfect panden in jouw regio beter begrijpen. Vergeet zeker ook niet te kijken of de concurrentie misschien al in hetzelfde vijvertje vist.
Bouw een netwerk van steengoede professionals uit. Zij gaan je helpen om minder Pinterest-proof vastgoed toch presentabel te maken. Denk aan interieurfotografen, maar ook stylisten, meubelverhuurders, interieurarchitecten…
Online aanwezigheid = key. Investeer in een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website waarop je je Pinterest-perfect panden op een visueel aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke manier kunt presenteren.
Laat je merk er even Pinterest-waardig uitzien als je koopwaar. Ontwikkel een sterke merkidentiteit en zet sterk in op aanwezigheid op visuele platforms zoals Pinterest en Instagram.
Omring jezelf met mensen die het concept en de doelgroep snappen. In eerste instantie ga je misschien zelf de rondleidingen voor je rekening nemen. Maar ga je toch samenwerken met een team? Zorg er dan voor dat die mensen ook een hart hebben voor interieur en design.
Mogelijke valkuilen
Wat nu Pinterest-waardig is, is dat morgen misschien niet meer. De esthetische voorkeuren van mensen veranderen met de tijd. Je gaat er dus voor moeten zorgen dat je ‘mee’ blijft met die trends en evoluties.
Esthetiek boosten brengt extra kosten met zich mee. Lees: die foto’s, styling en gehuurde meubels van hierboven kosten geld. Dit heeft een impact op je winstmarges en cashflow.
Kiezen voor een niche = risico op een beperkte klantenkring. Waak erover dat je genoeg bouwt aan je bekendheid en reputatie. Dat kan onder meer door in te zetten op een fantastische klantervaring.
De concurrentie kopieert je concept. Misschien gaan andere makelaars na een tijdje proberen om onder je duiven te schieten, en die esthetisch aantrekkelijke panden voor je neus weg te kapen. Gevolg: concurrentie en prijsdruk.
Evoluties in de wereld die maken dat mensen minder geneigd zijn om vastgoed te kopen. Denk aan stijgende rente, economische recessie, een oorlog…Nefast voor alle immo-mensen out there, niet alleen voor Pimmoweb.
Waarom deze blogreeks, Nele?
We delen dit Gat in de Markt met jou omdat het zo’n beetje alles omvat waar we bij Compagnonne in geloven:
We challengen je om creatief na te denken (ook al gaat deze blog over een totaal andere markt dan die waarin jij actief bent
We leren je op een laagdrempelige manier hoe innovatie werkt (nog nooit belangrijker dan nu, want meer en meer markten zijn rode oceanen geworden)
We inspireren je om kansen te zien én ze te grijpen.
Dit (of een ander) Gat uitwerken tot een echt bedrijf, onder onze vleugels?
Mail ons, WhatsApp ons, laat ons vlug iets weten: wij doen niet liever!
Ook eens nadenken over een Gat in de Markt in jouw sector/niche?
Ook dat doen we maar al te graag.
Opnieuw: get in touch. En wie weet behandelen we dat Gat in jouw Markt dan wel uitgebreid in onze volgende blogpost.