Een Gat in de Markt als ondernemer #5 – JGK: de jeugdbeweging voor volwassenen

Hallo, mijn naam is Nele. 45 jaar, 17 jaar ondernemerservaring op de teller en business mentor bij Compagnonne. Wat mijn meest onderbenutte talent is, vraagt ge? Da’s ongetwijfeld het spotten van Gaten in de Markt. Die ideeën voor een nieuwe business of bedrijfstak overvallen me op de meest onmogelijke momenten (tot grote ergernis van mijn huisgenoten). Op het strand, in bad of op café. Ik ving die geniale ideeën in notitieboekjes en Excel-bestanden… om er daarna nooit meer iets mee te doen 🤷🏻‍♀️

Tot het jaar 2024 aanbrak.

Want vanaf nu deel ik op deze blog regelmatig zo’n Gat in de Markt. 

Waarom?

Omdat ik er niet jonger op word (hehe).
Omdat ik minstens 200 jaar nodig zou hebben, als ik al die ideeën uit mijn Gaten in de Markt-databank zelf wil realiseren.
Omdat ik die ambitie niet heb (business mentor zijn is veel te leuk, I guess…).

Maar ook: omdat het egoïstisch zou zijn om goede business ideeën-waar-ik-toch-nooit-iets-mee-ga-doen voor mezelf te houden.
Want ik geloof dat alle Gaten in de Markt het in zich hebben om een belachelijk groot succes te worden. Misschien wel onder jouw vleugels, lieve ondernemer? Ik zou zeggen: lees verder, en doe er uw voordeel mee, ‘t is bijzonder graag gedaan!

I proudly present: De Jeugdbeweging voor Volwassenen

Chiro griet 4-ever

Mocht je het nog niet weten: ik ben een product van de Chiro. And proud of it!  

Bijna 20 jaar lang vond je me standaard elke zondag op of rond het grasveld van Chiro Lombeek. Ge wilt niet weten hoeveel uren ik daar potteke stamp en Dikke Bertha heb gespeeld, in mijn rood-beige-donkerblauw tenue’ke. Waarvan ons moeder zich soms luidop afvroeg hoe ze dat IN GODSNAAM ooit terug proper moest krijgen (#sorrymama 😬)

Vrienden voor het leven gemaakt, op de Chiro. En het één en ander geleerd, durf ik ook wel zeggen:

Over omgaan met verschillende meningen en persoonlijkheden (ik kan je verzekeren: als je 10 dagen op bivak gaat met 30+ leeftijdsgenoten van hetzelfde geslacht, dan leer je een pak meer over conflictoplossing en verbindende communicatie dan op om het even welke dure cursus)
Over je plan trekken en niet te snel opgeven (wie ook ooit op dagtocht of tweedaagse verloren is gelopen, weet waar ik het over heb)
Over mezelf & hoe ik functioneer in een groep (hallo, extraverte introvert, die blijkbaar makkelijk mensen meekrijgt, maar ook erg gesteld is op tijd alleen)

(En ja, ook veel geleerd over de liefde en over pintjes drinken, maar die juicy details zijn voor een andere keer 😛)

Kleine Neel would approve

Intussen gaan ook mijn eigen zoons naar de Chiro. En dat brengt me bij het moment waarop ik de ingeving voor dit Gat in de Markt kreeg. Met dank aan een andere mama (mocht ze dit lezen: merci voor de inspiratie!)

Het was op een druilerige zondagnamiddag, vlak voor de start van de wekelijkse activiteit. Jack en haar zoon waren al volop met stokken naar elkaar aan het slagen, toen er bij haar -schijnbaar vanuit het niets- een diepe zucht ontsnapte.

ZIJ - “Weet je, elke keer als ik hem hier kom afzetten, ben ik blij, maar stiekem ook een beetje jaloers. Want ik wil ook spelen in de modder en plezier maken. Soms wou ik dat ik van hieruit kon doorrijden naar de jeugdbeweging voor volwassenen.”

NELE (*schreeuwend in gedachten*)  - “OH MY GOD, wat een GENIAAL idee!!!!!”

Want eerlijk? Ik herken die jaloezie volledig. Soms vind ik dat het zwaar suckt, volwassen zijn. En wil ik niets liever dan gewoon effe ontsnappen aan alle geestdodende, huishoudelijke taakjes en de verantwoordelijkheden die ik heb als mama, partner, zus, dochter, vriendin. You know: verstand op nul, en gewoon ouderwets pret maken. Samen giechelen, mekaar plagen, op avontuur gaan.

Dus zo’n jeugdbeweging voor volwassenen? “BRING IT ON!”, schreeuwt mijn innerlijk kind aka kleine Neel.

Een jeugdbeweging voor volwassenen: waarom gaat dat marcheren?

Iemand die start met het uit de grond stampen van de JGK, doet dat best met de basics: 

  • een wekelijks moment van een drietal uur, op een vaste locatie. World domination (of verspreiding over verschillende locaties in Vlaanderen) kan later altijd nog.

  • geen groots gedoe, maar nostalgische spelletjes, activiteiten waarbij je je lekker vuil kan maken, vuurtje stook en lauw bier uit een flesje

  • een jaarlijks kamp, met tenten, eten uit een gamel en zwemmen in de beek

Ik weet bijna zeker dat het een succes wordt, en wel hierom:

  • Het speelt in op nostalgie - iedereen houdt van een trip down memory lane, terug naar de tijd zonder zorgen.

  • Het is een unieke manier om je zaterdag of zondag te spenderen - er is nog niets vergelijkbaars op de markt. En exclusiviteit trekt altijd aan, remember?

  • Het is goed voor je netwerk - eens je een bepaalde leeftijd gepasseerd bent, is het gewoon niet meer zo simpel om nieuwe vrienden te maken. De JGK is perfect om nieuwe mensen te leren kennen in een ontspannen setting

  • Het geeft je (mentale) gezondheid een flinke boost -  buiten zijn, bewegen en lachen zijn de perfecte remedies tegen stress.

De fun factor is extreem hoog - als volwassene gewoon eens lekker gek doen, je amuseren, even geen zorgen: dat kan eigenlijk feitelijk bijna nergens.

Durfmarketing: de mogelijkheden zijn oneindig

Zei ik al dat ik een geweldige boon heb voor originele marketing? Awel, bij deze. Een must voor een vernieuwend concept als dit. Met deze ideeën zorg je ervoor dat JGK the talk of the town wordt:

  • Guerilla Marketing: Plaats speelse en opvallende posters op openbare plaatsen, met uitnodigingen voor een gratis proefdag bij JGK. Met humoristische slogans en kleurrijke designs die al meteen goesting geven.

  • Social Media Buzz: denk: een Instagram-account vol foto's van volwassenen die zich in de modder amuseren of TikTok-video’s waarin JGK-leden de draak steken met dingen die typisch zijn aan de jeugdbeweging (de hudo bijvoorbeeld 💩)

  • Liedjes-challenge: lanceer een Spotify-playlist met typische liedjes uit de jeugdbeweging, en vraag mensen die online te delen en aan te vullen.

  • Merch & goodies: Ontwerp en verkoop unieke merchandise zoals hoodies, T-shirts, petten en badges die mensen kunnen dragen om hun betrokkenheid bij de JGK te tonen.

  • Pop-up jeugdbeweging: Zet tijdelijke kampplaatsen op in stadsparken of andere centrale locaties waar mensen kunnen deelnemen aan korte, gratis activiteiten zoals marshmallows roosteren en spelletjes spelen. Dit geeft een voorproefje van wat JGK te bieden heeft. Nodig pers en influencers uit om deel te nemen en te berichten over de ervaring.

  • Samenwerkingen: Werk samen met een BV met een verleden in de jeugdbeweging, die je als peter/meter helpt om je concept in de kijker te zetten

Aandachtspunten

  • Het vrijetijdsaanbod voor volwassen is groot. Bij onze kinderen krijgen de Chiro, scouts en KSA ‘concurrentie’ van de voetbal en de fanfare. Ook JGK moet opboksen tegen andere, potentiële hobby’s (padel ofzo, ik zeg maar iets). Je USP (onbezorgd spelen) voldoende in de verf zetten is dan ook de boodschap.

  • Bereid je altijd voor op het ergste. Of zoals Baden-Powell het zei: ‘be prepared’. Lees: draaiboeken, veiligheidsprotocollen en verzekeringen voor alles & iedereen.

  • Hou de vinger aan de pols. Je bent aan het pionieren, remember? Vraag na elke vergadering feedback aan je deelnemers, om de volgende activiteit nog meer epic te maken.

  • Maak werk van inclusie. Ook bij de ‘gewone’ jeugdbewegingen worstelen ze ermee: iedereen mee krijgen, ongeacht gender, etnische achtergrond of handicap. Niet gemakkelijk, wel noodzakelijk.

  • Hou je financiën in het oog. Hoe spectaculairder je activiteiten, hoe meer je gaat scoren. Maar ook: hoe meer kosten je waarschijnlijk maakt en hoe lager je winst aan het einde van de rit. Iets om in de gaten te houden, net als je prijszetting.

Mogelijke valkuilen

  • Logistieke uitdagingen. Denk: het vinden van een geschikte locatie voor de zomerbivak, toiletten huren, vervoer fixen, vrijwilligers inplannen…Als je dit concept goed wil doen, komt er heel wat geregel aan te pas.

  • Incidenten met veiligheid of hygiëne. Een weekend waarbij iedereen een voedselvergiftiging krijgt of een touwenparcours waarbij er gewonden vallen: wees maar zeker dat dat impact gaat hebben op je reputatie. Kinderen schrijven geen negatieve recensies op Google, volwassenen doen dat wel.

  • Het Belgische weer. Kampen die compleet uitregenen, outdoor activiteiten waarvoor je altijd een Plan B (van Binnen) moet hebben: ook iets om rekening mee te houden.

  • Je concept dat gekopieerd wordt. Door de reguliere jeugdbewegingen of andere privé spelers.

  • Een gebrek aan engagement. Zonder een sterk community gevoel kan de interesse voor JGK ook snel weer afnemen. Mensen wekelijks laten deelnemen wordt sowieso uitdagend, want iedereen heeft het druk.

Waarom deze blogreeks, Nele?

We delen dit Gat in de Markt met jou omdat het zo’n beetje alles omvat waar we bij Compagnonne in geloven:

  • We challengen je om creatief na te denken (ook al gaat deze blog over een totaal andere markt dan die waarin jij actief bent).

  • We leren je op een laagdrempelige manier hoe innovatie werkt (nog nooit belangrijker dan nu, want meer en meer markten zijn rode oceanen geworden).

  • We inspireren je om kansen te zien én ze te grijpen.

Dit Gat uitwerken tot een echt bedrijf, onder onze vleugels?

… en wij vertellen je hoe we dat met en voor jou zouden kunnen doen!

Ook eens nadenken over een Gat in de Markt in jouw sector/niche? 

Ook dat doen we maar al te graag. Stuur ons een mail of WhatsAppje, en wie weet behandelen we dat Gat in jouw Markt dan wel uitgebreid in onze volgende blogpost.

Previous
Previous

 Consequentie is niet saai, het is een gamechanger

Next
Next

Een Gat in de Markt als ondernemer #4 – SpiceDate: breng de peper (terug) in je liefdesleven!