Consequentie is niet saai, het is een gamechanger
Ik geef het eerlijk toe: ik heb getwijfeld, lieve mensen. Of ik hier iets over zou schrijven, en dan het beruchte C-woord zou gebruiken.
Voor alle duidelijkheid: ik heb het niet over Corona, maar over…
CONSEQUENTIE
En ik besef het maar al te goed:
🙄 Hoe groot de kans is dat jij daar aan de andere kant van het scherm theatraal zucht & ostentatief met je ogen rolt.
✅ Om vervolgens je business coaching bullshit bingo kaart erbij te nemen en “je moet consequent zijn” af te vinken
🫥 Om daarna heel waarschijnlijk het venster van deze blog te sluiten en verder te gaan met je dag
But hear me out.
Ik weet dat je naar je kop wordt gesmeten met dat begrip, eens je begint te ondernemen. Maar desondanks: ik vind dat consequentie nog altijd fel onderbelicht blijft. En in deze blog ga ik je uitleggen waarom ik dat dat anders moet.
Wat ik denk dat klopt over consequentie (en ook: wat totaal niet)
Eerst en vooral: wat is consequentie volgens mij NIET?
Dodelijk saai
Nefast voor je creativiteit
Leven & werken volgens een rigide schema
Elk nieuw idee of plan dat zich aandient achterna rennen als een 🐔 zonder kop (nope, zelfs niet als je een creatieve generalist bent)
Elk nieuw idee of plan naar de vuilbak verwijzen van zodra de motor even sputtert (“want het werkt duidelijk niet”)
Wat is consequentie dan WEL?
Eén van de grootste hacks als ondernemer
Een ticket richting een redelijk vrij leven (veel meer dan bijvoorbeeld een online cursus dat is)
Een gigantisch oneerlijk voordeel (want wees maar zeker: 95% van je concurrenten is niet consequent)
Langer dan gemiddeld op dezelfde nagel durven en willen kloppen
Tweaken & bijsturen als iets (nog) niet werkt, tot het dat wel doet
“Just Do It”, zouden ze bij Nike zeggen. Waarom is het in de praktijk zo simpel niet?
Als ik tijdens een 1-op-1 mentoring sessie over consequentie durf beginnen, dan voel ik de energie in de kamer soms bijna letterlijk wegzakken. Het is niet sexy. To say the least.
Waarom voelen we collectief die weerstand? Omdat wij mensen zijn, en geen robots. Wij zijn geen gigantische uitblinkers in dat hele “hoofd naar beneden, tanden op elkaar, gaan en blijven volhouden”. Wacht, ik verklaar me nader *zet psychologen-pet op.
Ons brein is continue op zoek naar nieuwe prikkels. Daarom maakt nieuwe dingen bedenken ons gelukkiger dan bestaande concepten perfectioneren (allemaal in koor: SAA-HAAI! 🥱)
Dat we in een tijd leven waarin we continue geprikkeld worden, doet onze focus geen deugd (integendeel)
Komt nog bij dat we als mens van nature risicovermijders zijn. Lees: de angst om te falen of om tijdelijk achteruit te gaan weerhoudt ons ervan om vol te houden.
Tel daar nog uitstelgedrag bij, dat vooral de kop op steekt als we iets moeilijk, onaangenaam of overweldigend vinden
Net als ons instinct om voor onmiddellijke beloning te gaan, in plaats van voor die dingen te kiezen die pas op lange termijn hun vruchten afwerpen.
Mijn eigen #fails op vlak van consequentie
Ook in mijn eigen ondernemersparcours heb ik het belang van consequentie veel te lang schromelijk onderschat. Kom, omdat gij het zijt: 2 voorbeelden (om eens goed mee te lachen en hopelijk iets uit te leren 😉)
De Nele-met-een-retailbedrijf:
➡️ kocht jarenlang de meest flashy stuks van elke collectie van elk kinderkledingmerk aan…
➡️ …voordat ze in’t snotje kreeg dat het de basics waren die het leeuwendeel van haar omzet uit maakten.
💡 Lesje geleerd: vanaf dat moment zorgde ze er ALTIJD voor dat er zwarte pullekes, witte t-shirts en jeansbroeken in de (virtuele) rekken hingen. Ook al vond ze dit zelf boring as hell.
De Nele-met-een-coachingbedrijf:
➡️ maakte 4 jaar lang content op de wilde boef, zonder echte strategie of duidelijke call-to-action…
➡️ …tot ze besloot om altijd dezelfde call-to-action te gebruiken in haar nieuwsbrief en op haar socials, en het aantal intakegesprekken zag ontploffen.
💡 Lesje geleerd: inhoudelijk tot vervelens toe op dezelfde nagel blijven kloppen = veel hogere return-on-investment. Ook al is ze die call-to-action soms zelf beu gehoord, hehe.
Wat levert consequent zijn je dan op als ondernemer?
Dat hangt er maar vanaf waar je die consequentie implementeert. Maar in de -voor alle duidelijkheid: fictieve- voorbeelden hieronder zie ik niets dan voordelen:
De social media manager die consequent haar beloftes nakomt, open communiceert en goed werk levert, zal kunnen rekenen op veel vertrouwen, een grote klanttevredenheid en massa’s mond-tot-mond reclame
De schoonheidsspecialiste die haar branding consequent overal doortrekt, gaande van nieuwsbrieven over bestickering tot geborduurde t-shirts, zal sneller herkend worden door nieuwe, potentiële klanten
De webshop die consequent z’n customer journey blijft verbeteren zal meer terugkerende klanten krijgen
De damesboetiek die consequent elke week een nieuwsbrief uitstuurt met daarin de nieuwe stuks zal meer verkopen
De tech VA die consequent met potentiële klanten in gesprek gaat via DM zal haar agenda sneller zien vollopen
De gezinscoach die bewust niet naar een hippe koffiebar trekt om daar een nieuwe online cursus uit te werken, maar consequent haar bestselling masterclass beter maakt op basis van de feedback van deelnemers. Zodat ze daar een echt racepaardje van kan maken.
Benieuwd: wat wordt jouw eerstvolgende kleine, imperfecte, consequente actie?
Dat je al tot hier hebt gelezen, betekent dat het je menens is. Nu kan je 2 dingen doen:
a) Ofwel denk je “Het zal allemaal wel, Nele”, en klik je op het kruisje rechts bovenaan
b) Ofwel schrijf je NU op wat jouw eerstvolgende kleine, imperfecte, consequente actie wordt:
Ga jij:
Consequent elke week één nieuwsbrief sturen (laat ons zeggen voor de komende 6 maanden, om daarna te evalueren)?
Consequent in gesprek met je publiek om te achterhalen waarom ze zich niet hebben ingeschreven voor je traject? (in plaats van je traject in de vuilbak te gooien, omdat deze ene lancering niet zo’n succes was)
Consequent één sales-actie per dag ondernemen? (dat kan ook een comment in een Facebookgroep of een DM zijn)
Consequent je salesproces bijsturen, bijvoorbeeld door eindelijk eens een standaardsjabloon voor offertes en facturen uit te werken?
Consequent elke week 2 reels posten, puur om te zien wat dat geeft? (ook al gaf je’t nooit een eerlijke kans, “want dat is niks voor mij”)
Consequent elk kwartaal netwerken? (ook al breekt het koud zweet je uit bij het idee alleen al)
De keuze is aan jou. Maar denk erom: maak het niet te groot. En hou vol, dat ook.
Veel succes, you can do it! 💪
Wil je dit liever samen vastpakken in plaats van alleen?
Groot gelijk! We’re only one gratis strategiesessie away, honey 😉
(Nee serieus: boek die sessie nu maar gewoon. Want hierin pakken we dat consequentie-spook samen vast, waardoor het al minder scary wordt. Alleen al daarom: dikke aanrader. Blijkt aan het einde van het gesprek dat je nood hebt aan verdere begeleiding? Dan werken we een voorstel uit, helemaal op maat van jouw bedrijf én budget)
Ik spreek je graag snel!
Liefs,
Nele