Zelf aan de omzet-knopjes draaien? Maak werk van je sales systeem.
Het beste geluid van de wereld, vraagt ge? Hmmmm, ik twijfel…
Tussen een knisperend haardvuur terwijl er buiten sneeuw ligt.
En een peuter die giechelt tijdens een kietelgevecht.
Of nee, wacht, de eerste seconden van “I need my girl” van The National.
Of misschien toch dit: dat van terrassen vol mensen op die eerste zomeravond waarop je geen jas nodig hebt.
Allemaal tof enzo. Maar er is er nog eentje dat ik als ondernemer bijzonder graag hoor.En dat is de *PING* van mijn Mollie-app telkens ik iets verkoop 😁 We moeten daar niet onnozel over doen: geld verdienen is belachelijk leuk. Zeker als dat kan met iets wat je graag doet én waar je goed in bent.
Wist je dat jij als ondernemer zelf kan bepalen hoeveel omzet je draait in 2024?
Als ik dit zeg, zie ik veel ondernemers hele grote ogen trekken. Daarom schrijf ik het hier nog eens neer, in koeien van letters:
Omzet zou niet iets mogen zijn dat je overkomt.
Ja, dat lees je goed: je hebt zelf in de hand hoeveel omzet je draait. Je hoeft daar niet op zitten wachten. Op klanten die toevallig binnenwaaien in je winkel. Op websitebezoekers die, als bij toverslag, je online product kopen. Op inschrijvingen voor je traject die ‘en stoemelings’ binnen komen.
Omzet overkomt je niet zomaar. Omzet is iets waar je (keihard of gestaag, completely up to you) naartoe werkt. Ik zal zelfs meer zeggen: als ondernemer is het je - verdomde 😉 - plicht om zelf aan het stuur te zitten en aan de knoppen te draaien.
Je omzet plannen door een sales systeem op te zetten (& waarom dat een must is)
De solo-ondernemers die ik spreek, rollen heel vaak organisch in marketing en sales. Als in: veel experimenteren, bijsturen en een stevige portie buikgevoel. Begrijp me niet verkeerd, daar is op zich niks mis mee. Zeker in de beginfase van een bedrijf kan intuïtie een ongelofelijk krachtig ding zijn. Maar als je er te lang in blijft hangen - althans op dit vlak -, kan dat ook meteen je grootste saboteur worden.
Wie geen professioneel sales systeem opzet, blijft mogelijks langer dan nodig worstelen met een wisselvallige omzet. En dat kan grote gevolgen hebben, zoals daar zijn:
1. Cashflow problemen
Essentieel voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Want een gezonde cashflow, die zorgt ervoor dat je je rekeningen en de salarissen van je team kan betalen. En met een beetje chance, kan je met wat daarna overblijft investeren in groei.
2. Meer stress dan je lief is
Met een omzet die meer ups en downs kent dan een gemiddeld seizoen van 'Familie', vind je jezelf constant terug in de rol van een professionele brandweerman: altijd klaar om het volgende financiële vuurtje te blussen. Je bent zo gefocust op het overleven van vandaag, dat de dromen van morgen in de wachtkamer belanden. En laten we eerlijk zijn, al dat geblus en die slapeloze nachten? Die zouden je wel eens sneller richting een burn-out kunnen katapulteren dan dat je "Waar is de nooduitgang?" kan gillen.
3. Minder focus op klanten en kwaliteit
Wie geldzorgen heeft, is misschien tijdelijk minder begaan met klantenservice en de kwaliteit van de producten of diensten. We’re only human, right? Nochtans zijn dit allebei dingen waarmee je een groot verschil kan maken in vergelijking met je concurrentie.
Hoe mijn sales systeem eruit zag als webshop eigenaar
Dat ge uw sales kunt kiezen én kunt plannen, is iets dat ik zelf heb moeten ondervinden. Compleet met de nodige spreekwoordelijke blutsen en builen.
Want ja: de Mollie van Nele-de-webshopuitbater, die pingde zich in 2007 een ongeluk 😱 Er waren in die jaren nog niet zoveel webshops, laat staan voor mooie kinderkleren. En dus vlogen de bestellingen over de (virtuele) toonbank.
“Bij 5.000 euro omzet per maand zijn we zo binnen als iets!”, riep ik enthousiast tegen mijn toenmalige vennoot en echtgenoot. Wat ik in al mijn naïviteit over het hoofd had gezien, was dat er bij elke bestelling ook behoorlijk wat kosten kwamen kijken. Voor de aankoop van al die snoezige kleertjes. Om de webshop in de lucht te houden. Om die bestellingen heelhuids en snel genoeg bij onze klanten te krijgen.
Maar die 5.000 euro omzet benoemen heeft voor mij wel het één en ander in gang gezet
Iets dat op 't eerste zicht weinig met manifesteren te maken had (was dat toen überhaupt al een ding?). Maar alles met keihard eigens naartoe beginnen werken. Manifesteren dus, ah ja!
Dat maandelijkse omzetdoel begon iets te worden dat me vooruit dreef. Iets dat me motiveerde om aan mijn allereerste sales- en marketing systeem te beginnen bouwen.
Een kijkje onder de motorkap van dat systeem? U vraagt, wij draaien! Dit waren de 3 belangrijkste onderdelen:
Een referral-systeem, waarbij we bestaande klanten die nieuwe klanten aanbrachten serieus in de watten legden.
Het commercieel inzetten van Facebook, lang voor iedereen dat deed. Want dat nieuwe geniale kanaal werd in die jaren quasi enkel gebruikt om gênante statusupdates en vakantiefoto’s van matige kwaliteit te delen (hand omhoog als je oud genoeg bent om je dat te herinneren 🙋🏼♀️😅)
Een nieuwsbrief. 2 keer per week. Twaalf (!) jaar lang.
Een sales systeem op poten zetten start door jezelf deze vragen te stellen
“Wat is mijn sales systeem vandaag? Heb ik dat zelfs?"
“Als ik het heb, is dat dan gebouwd op bewuste keuzes die ik heb gemaakt, of is het toevallig zo gegroeid? En hoe kwetsbaar is het?”
“Als ik het niet heb, wat is dan de eerste, kleine stap die ik kan nemen om er één op te bouwen?”
Want da’s het goede nieuws: een sales systeem dat marcheert is maatwerk.
Er is niet één pad om te bewandelen, dat bij iedereen gegarandeerd succes oplevert. Elke ondernemer heeft specifieke dromen, verlangens en wensen. Of geeft een andere invulling aan containerbegrippen als vrijheid en succes. Er is dus ook niet maar één sales systeem, dat werkt voor iedereen.
💰 Voor ondernemer A is een constante stroom aan inkomsten belangrijk.
🗻 Ondernemer B vindt het dan weer niet erg dat zijn of haar Mollie in sommige periodes compleet in overdrive gaat & dan weer paar maand totaal stil is.
🤩 Terwijl ondernemer C misschien denkt: “I WANT IT ALL” & dagelijkse inkomsten combineert met af en toe keihard knallen tijdens een lancering.
Eens je daaruit bent, kan je beginnen bouwen aan een sales systeem dat daarbij aansluit.
Welk sales systeem past bij mij?
Terug naar de 3 fictieve ondernemers van hierboven:
Ondernemer A kan aan de slag om een evergreen sales systeem uit te dokteren. Eentje dat toeleidt naar kennismakingsgesprekken, gratis downloads en/of kleine, betalende producten.
Ondernemer B gaat dan weer beter af zijn door aan de slag te gaan met collecties of lanceringen. Timing is key hierbij: die moet goed zitten, zowel voor de ondernemer als voor de klant (of denk je dat het toeval is dat sportprogramma’s AL-TIJD vlak na de feestdagen worden gelanceerd? 😏)
Ondernemer C kan gaan voor een hybride systeem, een combinatie tussen A & B dus. Onthou daarbij: dingen anders aanpakken dan iemand anders loont altijd. Kijk naar je concurrenten, en doe het dan radicaal anders.
Hulp nodig om je Mollie extra te laten PING’en?
In onze 1/1 business mentoring nemen we je bij de hand om de bouwstenen van jouw ideale sales systeem bloot te leggen én in elkaar te laten klikken.
Klaar om dit vast te pakken en onderweg héél veel bij te leren? Zalig, wij ook! Laat ons iets weten via WhatsApp (je weet wel, via die knalgroene knop overal op deze website) en we spreken elkaar snel.
Liefs,
Nele x