Een Gat in de Markt #2 – Kapsalon Sti(j)l: Waar je haar het woord neemt

Hallo, mijn naam is Nele. 45 jaar, 17 jaar ondernemerservaring op de teller en business mentor bij Compagnonne. Wat mijn meest onderbenutte talent is, vraagt ge? Da’s ongetwijfeld het spotten van Gaten in de Markt. Die ideeën voor een nieuwe business of bedrijfstak overvallen me op de meest onmogelijke momenten (tot grote ergernis van mijn huisgenoten). Op het strand, in bad of op café. Ik ving die geniale ideeën in notitieboekjes en Excel-bestanden…om er daarna nooit meer iets mee te doen 🤷🏻‍♀️

Maar dat is passé. 

Want op deze blog deel ik regelmatig zo’n Gat in de Markt. 

Omdat ik erin geloof dat zo’n idee alles heeft om een belachelijk groot succes te worden. Misschien wel onder jouw vleugels, lieve ondernemer? Ik zou zeggen: lees verder, en doe er uw voordeel mee, ‘t is bijzonder graag gedaan!

Oh ja - onze oproep werd massaal beantwoord: meer dan 40 ondernemers vroegen ons naar een gat in hun markt! We nemen deze denkpistes mee en als we er eentje vinden, delen we ze graag in onze volgende blogpost. Wil je daarentegen zelf zo’n persoonlijk gat door ons laten bedenken? Dat kan ook! Boek dan een gratis strategiesessie in onze agenda én wij vertellen je hoe dat voor jou kan werken!

Sssssst..., duik mee in het nieuwste Gat in de Markt: de stille kapper

Ken je dat gevoel? Dat je naar de kapper gaat voor een frisse coupe, en stiekem ook om even weg te zijn van de dagelijkse hussle. Maar dan beland je plots in een kruisverhoor over je vakantieplannen en de laatste roddels? Ik ken het gevoel maar al te goed, want ik zag daar vroeger zo tegenop. Nu niet meer, nu tetter ik zelf de oren van iedereen zijn kop 😊 Maar dat was ooit anders. 

Toen ik voor de zoveelste keer de “wat doe jij voor de kost?” vraag kreeg, dacht ik: wat als er een plek bestond waar ik gewoon lekker kon introverten, terwijl mijn haar werd gedaan? (Is dat überhaupt een werkwoord?) 

Enter Kapsalon Sti(j)l: de stille kapper waar je haar het woord neemt

Bij Sti(j)l draait alles om, jaja je raadt het al, stilte (stil met stijl). Je komt met de grote belofte dat het coiffurend personeel niet met jou gaat babbelen. Ze gaan je de nodige vragen stellen, over wat je wil – dat je niet thuiskomt met een roos kapsel, of net wel natuurlijk! 😉 Maar niet meer dan dat, je zit daar op ‘t gemakje. Want ja, het is er gewoon stil, ook geen getetter onder de klanten. Het is er niet verboden dat je buurvrouw Jenny met jou begint te babbelen maar… guess what, ze heeft er gewoon ook geen goesting in. Ah nee!

En het decor? Awel, denk aan zen, zachte, prikkelvrije, esthetische vibe met een no-hard-materials policy. Met zachte pluchen ecru kapstoelen waarin je weg kan zakken en niet moet bang zijn dat de vraag “En, de kienders?” je ineens uit je zenplaatsje haalt. (Oké, de zetels mogen ook in roze of woudgroen, you catch my drift ). 

Een plek waar stilte goud is, en je coupe, nou ja, platina. Geen geforceerde babbels, geen roddels, geen “en, grote plannen dit weekend?” – gewoon jij, de kapper en een heerlijk rustgevend muziekje op de achtergrond. 

Waarom gaat dit marcheren?

Omdat je – als jij dit gat in de markt in de markt zet 😉 - jezelf heel hard gaat onderscheiden en jaja, crazy zal kunnen groeien! 

Het begint met één klein filiaal. Maar snel sluimert daar het potentieel van een keten, want je oneerlijk voordeel heeft zoveel virale kracht, dat je mogelijks snel zal mogen zijn om andere kapers op de kust voor te zijn. Want je adresseert een pijnpunt dat zoveel mensen als pijnlijk ervaren. Sinds ik dit idee had en dat al eens luidop durf uitspreken hoorde ik tientallen keren: ja, ik kom!

Durfmarketing met gatgets en al.

Let’s be honest, je durfmarketing is crazy! Je hebt maar 1 ding dat je moet vertellen. Hoe fel onderscheid je je niet in een rode oceaan? 

Nele, allemaal goed en wel, maar hoe dan?

Awel, da’s simpel! Met gadgets om te beginnen! Ik geef je er vijf gratis en voor niets, doe er je voordeel mee 😊.

Sti(j)l-geurkaarsen: exclusieve geurkaarsen met kalmerende geuren zoals lavendel of kamille, verpakt met een knipoog naar je branding. 

Sti(j)l-journals : mooi vormgegeven notitieboekjes waarin je klanten hun gedachten, Limiting Lizzies of crazy business ideeën kunnen noteren.

Sti(j)l-oordopjes: high quality herbruikbare oordopjes in een sti(j)lvol doosje in je branding, perfect voor klanten die de stilte mee naar huis nemen om – ik zeg maar iets – hun nageslacht even niet te horen tijdens een Compagnonne-call 😉

Sti(i)l-sweater: met een coole introvertproof quote op. Wat denk je van: “Quiet people have the loudest minds”, of “Shht … let your hair do the talking”, “Weg ge-tetter, hallo stilte” of “Waarom praten als je ook stil kan zijn 😍”.

Sti(j)lte-verstoorder stressbal: durfmarketing op zijn best: stressballen die piepen of geluid maken wanneer je ze knijpt, verpakt in een branding doosje met een grappige knipoog naar het belang van stilte met stijl. 

Van cross-selling gesproken 😉

Feedback-driven service

Je kan ook best sterk inzetten op een feedback-driven service (met non-verbale communicatieopties) en dat maakt jou future proof. Helemaal in congruentie met de stilte, hoef je ook je klanten niet te verplichten om de feedback op hun kapsel mondeling te geven… nee, indien je zorgt voor een stil feedback-systeem (denk iPad), waarbij je klant stil kan invullen wat hij of zij nog beter wil, valt ook ineens die drempel weg. Je klanten gaan het je niet mondeling meer moeten zeggen, dat ze het kapsel te kort, te lang, te roze of te stijl vinden. En toch weet je perfect hoe je hen nog meer tevreden kan maken.

Aandachtspunten

  • Trek de stilte en stijl overal radicaal door en sluit hier geen compromissen! Geen telefonische afspraken, geen welkom aan de deur (tenzij op die roze deurmat 😉) en geen gefluister om de weg naar die überzalige kapstoel te tonen. Radicale consequentie!

  • Communiceer duidelijk, heel duidelijk, over je concept. Vermijd verrassingen. Zorg ervoor dat je klanten vooraf duidelijk weten wat je concept inhoudt. Je ideale klant aantrekken, het was nog nooit zo belangrijk. 

  • Investeer in je inrichting en ontwerp. Zachte verlichting, rustgevende kleuren en geluiddempende materialen, het zal dubbel zo hard opvallen en dubbel zo hard belangrijk zijn om je te onderscheiden. Essentieel, als je het mij vraagt.

  • Think duurzaam. Veel klanten zijn tegenwoordig op zoek naar ecologische en duurzame alternatieven, ook op het vlak van schoonheidsbehandelingen. Als je niet duidelijk aansluit bij deze trend, kan je klanten afschrikken. Eentje om op te sjieken.

  • Spring eruit (bye bye doe-het-zelf producten). Gebruik je durfmarketing om duidelijk te maken waarom de klant-die-opziet-tegen-een-kappersbezoek (de Nele van vroeger dus) naar jou moeten komen en niet moet prutsen met een doe-het-zelf pakket. 

Mogelijke valkuilen

  • De concurrentie kopieert je concept. Misschien gaan andere kappers na een tijdje proberen om onder je duiven te schieten, en die klanten met een honger naar stilte voor je neus wegkapen. Gevolg: concurrentie en prijsdruk.

  • De stilte wordt verstoord. Je moet optreden als een politieagent, maar hehe… dan wel klantvriendelijk: geen makkelijk evenwicht.

  • Het concept wordt verkeerd begrepen. Potentiële klanten kunnen denken dat het onpersoonlijk zal zijn of je haar geknipt zal worden door robots. Gevolg: tekort aan klanten. Make it personal!

  • Je feedbacksysteem is onvoldoende. Het vinden van de juiste balans tussen stilte en het gebabbel wat nodig is om elkaar te vinden is niet gemakkelijk. Gevolg: ontevreden klanten.

  • Je klantenbinding staat niet op punt. Zonder de persoonlijke interactie en het uitwisselen van vakantietips en advies over hoe-je-met-je-puber-moet-omgaan is een loyale klantenkring uitbouwen geen walk in the park. Gevolg: te weinig terugkerende klanten. Zorg dus dat klanten zich intens verzorgd weten en dat je klantenbeleving geweldig aangenaam is!

  • Te weinig goed personeel vinden. Ga voor de crème de la crème van kappers. Niet enkel technisch sterk maar ook non-verbale communicatie toppers. Geen gemakkelijke zoektocht, be prepared. Gevolg: ontevreden klanten (over hun niet zo stijlvol kapsel of over de non-verbale communicatie skills van je personeel).

Waarom deze blogreeks, Nele?

We delen dit Gat in de Markt met jou omdat het zo’n beetje alles omvat waar we bij Compagnonne in geloven:

  • We challengen je om creatief na te denken (ook al gaat deze blog over een totaal andere markt dan die waarin jij actief bent).

  • We leren je op een laagdrempelige manier hoe innovatie werkt (nog nooit belangrijker dan nu, want meer en meer markten zijn rode oceanen geworden).

  • We inspireren je om kansen te zien én ze te grijpen.

Dit Gat uitwerken tot een echt bedrijf, onder onze vleugels?

Boek een gratis strategiesessie en wij vertellen je hoe we dat met en voor jou zouden kunnen doen!

Ook eens nadenken over een Gat in de Markt in jouw sector/niche? 

Ook dat doen we maar al te graag. Opnieuw: get in touch. En wie weet behandelen we dat Gat in jouw Markt dan wel uitgebreid in onze volgende blogpost.

Previous
Previous

10x gratis vuur en vlam onder je bedrijf

Next
Next

PODCAST - In gesprek met Sanne van Riel (Bar Chapel & House of FAMM) over durfmarketing, een team uitbouwen en samen ondernemen met je lief