#1: Never be boring.

Zal ik, om te beginnen, mijn persoonlijke held David Bowie maar eens boven halen? I don’t know where I am going from here, but I promise it won’t be boring.

Marketing is dood (dat kon u hier al lezen). Neen, niet alleen de reclame op TV hebben we overbodig gemaakt, ook meer dan 80% van de jongeren gebruikte een blocker voor Facebook ads. Marketing is dood want de kijker is oververzadigd. Dat merkt u heus ook, aan het aantal likes op uw berichten, aan de kost van uw Facebook advertenties, aan een omzet die maar niet meer lijkt te groeien…

Er is welgeteld één workaround en dat is - oh ironie - de eeuwenoude aanpak: stimuleer de mond aan mond reclame (met dank aan mijn andere held, Seth Godin, die daar Purple Cow heeft over geschreven). Word of mouth is meer dan ooit terug. Het recept? Bouw innovatieve marketingwaarde in IN je product! Durf! Innoveer! Val op! Zorg dat jouw product van binnenuit de moeite waard is om over te vertellen. Dat het mensen niet koud laat. Dat het hen triggert. Dat het anders is. Dat het een Benetton is, eerder dan een Esprit.

Wat gebeurt er dan? Juist! Mensen blijven effe stilstaan. Ze zijn gecharmeerd door iets dat zo nieuw en opvallend is. Ze delen het, want niks is zo fijn als iemand spontaan met iets blij kunnen maken. En u? Juist, u bent de gelukkige winnaar van organische word of mouth! Uw marketing skyrocket de hemel door, uw budgetten krimpen, uw omzet groeit en u kan hem altijd ruiken: de geur van versgebakken croissants. Heaven, quoi.

Als je jezelf deze week één vraag stelt, laat het dan deze zijn: waar kan jij ‘opmerkelijkheid’ injecteren in je business concept? Maak het opvallend anders, maak het het omgekeerde van saai. In je service, in je verpakking, in je persoonlijke noot, in je events, in je aftersales, in je productkeuze,… waar je ook maar kan.

Natuurlijk kan u daar hulp bij gebruiken: ik maakte voor jou deze checklist -slash- inspiratiebom, waardoor je nooit meer om inspiratie verlegen zal zitten. En weet, dat als u toch nog zou gaan twijfelen, dat volgende successen op dit principe zijn gebouwd: Starbucks, Oatley, Angèle, Veja sneakers, Citizen M, Ben & Jerry’s, Ellis Burger, Peleton bikes en nog zo, zoveel meer! Een rijtje om tussen te gaan staan, toch?

Durf! Wees een beetje stout. En u zal gehoord worden.

Previous
Previous

#2: Wie is Compagnonne?