#6: Hoor je wel wat jouw klant je probeert te zeggen?
Toegegeven, met een mondmasker wordt het er niet makkelijker op. Maar voor we in ‘all apologies’ vervallen, zeg het mij eens eerlijk. Hoor jij wel wat je klant je probeert te zeggen? Neem jij de tijd om eens actief naar haar of hem te luisteren, zo om de zes maanden? Of blijft uw klant, eerlijk gezegd, maar wat monddood achter?
Been there, done that. Ik weet het nog zo. Het werd - in de krakende retailsector - alsmaar moeilijker om onszelf (en onze omzet) te blijven heruitvinden. Mijn vennoot en ik hadden een brainstormdag gepland. Strak plan. Want nieuwe dingen bedenken: dat konden we. Nieuwe producten lanceren: check. Een nieuwe wind doen woelen: vink. Geen probleem toch, we laten die toekomst van ons bedrijf hier simpelweg eens uit onze hersenen rollen. Vandaag. On demand. Because we know.
Uhuh. U voelt het al. Niet alleen werkt strategie niet zo natuurlijk, er was meer aan de hand. Het vlotte niet. We kwamen niet tot inzichten. In onze hersenen geen grijze massa, enkel een dikke grijze mist te vinden. Ons vaatje vol creativiteit deed het ook niet, die dag. Het was middag, de chocola was eraan voor de moeite, de koffie eveneens en toch: we stonden geen meter verder.
We moesten, na 8 jaar aan het roer van dit bedrijf, toegeven: we wisten het gewoon niet meer. We wisten niet meer wat onze klant wilde. We hadden ons bedrijf gebouwd op cijfermatige feedback van de klant, dat wel, maar we hadden de laatste tijd NOOIT meer de tijd genomen om naar haar (want het was een haar) te luisteren. Boy. Could we be wrong.
We called it a (katastroof van een) day, maar het was achteraf één van de belangrijkste dagen uit mijn ondernemersleven. Ik leerde in mijn onmacht dat je het als ondernemer helemaal niet hoeft te weten. Jij hoeft de kennis niet te hebben. Er bestaat geen medaille voor ‘uit je duim zuigen’. JE KAN HET GEWOON VRAGEN! Er is iemand op de wereld die het antwoord wél al heeft: je ideale klant. Eureka! Het werd één van mijn stokpaardjes.
Marktonderzoek op maat van de solopreneur. Onderschat. Onderbenut. Onbemind. Doe er uw voordeel mee (dat doen mijn mentees ook)!
#barbieinbusiness #mentoring #neveralone