#19: Marketing is dood

Ze is niet meer. Rust in vrede, mevr.  Marketing. Ook al is het de specialisatie van Compagnonne om kabbelende ondernemingen nieuw leven in te blazen, toch is dat mij niet gelukt bij Mrs. Marketing zelf. Een zinloze reanimatie, zo leek het wel.

  • Worden uw Facebook advertenties ook alsmaar duurder?

  • Valt uw organisch verkeer ook alsmaar terug?

  • Heb jij ook te weinig instroom van klanten?

  • Werken de oude kanalen niet meer zoals voorheen?

Exact. Ze is dood.

Dat reclame op TV al langer onder druk stond, dat had u ongetwijfeld al opgevangen. Dat Netflix dat proces heeft versneld, dat mag u niet verbazen. Dat grote kranten en magazines hun dure advertentieruimte niet zo vlot meer kwijtraken, daar had u ook al een vermoeden. De kijker is oververzadigd en dus blind. Ze wil geen irrelevante prikkels meer en laat ons eerlijk zijn, gelijk heeft ze (ah ja, 90% van de aankoopbeslissingen wordt genomen door een vrouw*).

Daarentegen. Wist u dat een groot perfectage van de jongeren ook alle advertenties blokkeert op social media? Dat macro influencers hun impact gaandeweg verliezen? Dat Facebook ads alsmaar duurder worden? We vallen misschien in herhaling maar nog net niet in zwijm: wat baten oogtest en bril, als de kijker niet zienen wil?

Je zou er bijna moedeloos van worden en zeggen: ik weet het ook niet meer. Maar dat is een flagrante leugen, want ik weet wél raad. In tijden van crisis kom je een heel eind met veerkracht, creativiteit en innovatie. 

Word of mouth is back. Mond aan mond is terug. In een oververzadigde maatschappij, grijpen consumenten terug naar de oudste manier van marketing: ze betrouwen op de ‘word of mouth’. En u had het al begrepen: ziedaar de échte sterkte van sociale media. Waar u vroeger elkaar mondeling doorverwees naar de beste bakker van het dorp, werd de wereld inmiddels uw dorp. Als u vandaag de bakker in uw dorp aanbeveelt, dan weet het wereldwijde netwerk dat ook - vandaag nog. 

En wat beweegt u eigenlijk nog tot het spontaan delen van iets via mond aan mond?

  • Iets heeft een hoge waarde voor u (excellence)

  • Iets heeft de correcte prijs voor u (product market fit)

  • iets valt op en is opmerkelijk (durf! val op! wees een beetje stout!)

  • en dat voor de innovators en early adopters (die verspreiden de boodschap verder)

  • binnen een specifieke niche (zonder niche, weg uw unieke waarde).

Punt.

Mevr. Marketing is dus, lieve dames en heren, gelukkig minder pieredood dan we eerst dachten. Mijn missie is alsnog om haar te reanimeren en ik ben hoopvol. Vandaar mijn specialisatie in innovatieve durfmarketing. Die genereert ‘mond aan mond’ reclame. En daar, daar ligt het échte vloeibare goud.

De take away van deze blogpost?

Bouw de marketing IN uw product of dienst en u wordt de trotse eigenaar van mond aan mond reclame. Als u dat dan ook nog kan realiseren binnen een onontgonnen markt, dan ruikt u het al van ver: de geur van viooltjes en lelietjes van dalen, van vrijheid en grenzeloos succes. Ariba!

(Troost u: we laten u niet aan uw lot over, wij gaan dat schoon voor u uitspreiden, hoe je dat dan juist wél doet. Dat én veel meer groeitechnieken in de gratis workshop www.compagnonne.be/workshop-groeimethoden!)

Welke marketingkanalen verliezen het bij u? Waar heeft u bereik verloren? Wij zijn één baken van hoop, troost en advies.

Men zegge het voort (ah ja)!

Previous
Previous

#20: Gratis workshop

Next
Next

#18: Ontdek je Money Mindset.